Najczęstsze sposoby oszukiwania użytkowników Androida
Współcześni oszuści szukają nowych ofiar także wśród użytkowników systemu Android. Jednak nie wpadajmy w panikę – większość ich sztuczek jest powszechnie znana, więc możemy uchronić się przed znaczną ilością niebezpieczeństw.
Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane oszustwa wycelowane w użytkowników urządzeń z systemem Android.
Fałszywe wiadomości tekstowe
Fałszywe wiadomość SMS służą do wyłudzenia danych osobowych, takich jak dane finansowe, numery telefonu, adresy, daty urodzenia. Wiadomość wiadomości wygląda jak wysłana przez bank, ubezpieczyciela lub inną zaufaną instytucję. Oszuści starają się najpierw zdobyć zaufanie, więc na ogół nie proszą od razu o dane, a zamiast tego przekierowują ofiarę np. na spreparowaną stronę internetową.
Jednym z popularnych oszustw jest wiadomość z informacją, że konto bankowe użytkownika zostało zablokowane lub skradzione i wymaga weryfikacji. Użytkownik jest proszony o przejście pod podany adres internetowy i zalogowanie się lub o podanie danych osobowych. Natychmiast po podaniu danych zostają one przechwycone.
Aby nie paść ofiarą, najlepiej nie ufać żadnej wiadomości z nieznanego źródła. Pewność, że to próba wyłudzenia informacji, można zdobyć, dzwoniąc do instytucji, pod którą podszywa się oszust.
Fałszywe aplikacje
Oszuści tworzą fałszywe oprogramowanie, które wygląda jak oficjalne aplikacja, a w rzeczywistości jest szkodliwym programem służącym do wyłudzenia danych osobowych, śledzenia lokalizacji czy przechwytywania komunikacji. Fałszywe oprogramowanie pojawia się zarówno wśród plików APK, jak i na Google Play.
Podejrzanych aplikacji można uniknąć, pobierając oprogramowanie tylko z zaufanych źródeł. Warto zawsze sprawdzić uprawnienia i statystyki pobieranych aplikacji oraz nie ufać opiniom wszystkich użytkowników.
Fałszywa obsługa klienta
Fałszywe telefony od obsługi klienta pojawiały się już w latach 90. Dzwoniący podaje się za pracownika obsługi dostawcy usług telekomunikacyjnych lub producenta urządzenia i próbuje wyłudzić dane osobowe ofiary.
Oszust może np. próbować przekonać ofiarę, że jej urządzenie jest zainfekowane, a on dzwoni w celu udzielenia pomocy. Oferowana przez niego usługa jest płatna, więc ofiara jest namawiana do uiszczenia opłaty przez stronę internetową (oczywiście fałszywą) lub do podania danych karty kredytowej.
Prawdziwy pracownik obsługi nigdy nie zażądałby użycia zainfekowania telefonu. W razie otrzymania podejrzanego telefonu lub wiadomości najlepiej od razu się rozłączyć i zgłosić zdarzenie swojemu dostawcy.
Fałszywe punkty naprawy
Nie wszystkie punkty naprawy urządzeń są legalne. Jeśli zaniesiesz urządzenie do zakładu kierowanego przez złodziei, Twoje dane mogą zostać skradzione lub urządzenie podmienione na gorsze.
Zawsze zachowaj należytą ostrożność i upewnij się, że salon naprawy jest prawdziwy i ma dobrą reputację. Nawet w punktach należących do dużych sieci mogą pracować złodzieje, dla których zabezpieczenia urządzenia nie stanowią dużego problemu.
Znacie inne sposoby oszukiwania użytkowników urządzeń z Androidem? Koniecznie dajcie znać w komentarzach i nie pozwólcie złodziejom na bezkarną działalność!